Het verhaal ontvouwt zich
-Marlborough Sounds- De Neanderthaler heeft in zijn zoektocht naar de Beker inmiddels het Noordereiland verlaten en bevindt zich nu in idyllische Marlborough Sounds. Daar ontmoet hij diep in het woud de oude Treebeard. Treebeard ziet veel van zichzelf terug in het leven van de Neanderthaler en besluit naar lang beraad met zijn mede-bomen hem te helpen in de zoektocht naar de Beker en ten strijde te trekken tegen het gespuis.
Alvoco 2 is in de tussentijd zijn eigen strijd begonnen tegen het vrijwel reeds gedegradeerde Move 5. Gerwin laat in positief van zich spreken door enkele fraaie services te produceren, waar de Edammers geen antwoord op hebben. Omdat ook de Olifant en Fluppie op het midden veel van zich doen spreken, is het voor de uitploeg een onbegonnen zaak. Punt na punt wordt gescoord door de Alkmaarders en na een paar keer kreunen en zuchten staat het al 2-0 in sets na slechts 30 minuten.
Terug in NZ vervolgt de Neanderthaler zijn tocht aan de rustgevende kust van de Marlborough Sounds. Plotseling wordt de rust verstoord door een kudde heuvelkobolden, die op oorlogspad zijn. Op hun ouderwetse Wargs zetten ze de aanval in op het reisgezelschap. De kobolden nestelen zich op strategische posities om de vijand te overrompelen. Dan vallen ze aan. Voorthobbelend op hun wobbelige Wargs komen ze tot op enkele meters van de Neanderthaler en Treebeards lommerrijke kornuiten. Vervolgens klinkt er opeens een kakofonie aan geluid te midden van het slagveld. Het blijkt een net door de Neanderthaler op de kop getikte authentieke didgeridoo te zijn. Het oermens blaast zijn longen uit zijn lijf en veroorzaakt daarmee een storing in de navigatieappartuur van de wargs, die daardoor als lemmingen zich over de kliffen in het water storten.
In Alkmaar daarentegen blijkt er niets van dit soort opwindingen te melden. Sterretje heeft de regie stevig in handen en kan naar hartelust